Sociale aspecten

Zoals bekend moeten veel sociale aspecten nog worden  aangevangen of verbeterd.                                                                                                          Maar natuurlijk zijn er ook enkele positieve mogelijkheden ontstaan voor educatie. Enerzijds promoot de Gambiaanse overheid de schoolgang door geen schoolgeld meer te laten betalen voor openbare scholen. Anderzijds zijn er ruime initiatieven vanuit Europese instellingen en stichtingen. Getracht wordt om de jeugd zoveel als mogelijk “van de straat” te houden door sport te bedrijven.                    Hiermee wordt onder meer criminaliteit en het gebruik van verdovende middelen deels voorkomen.                                                                      Eén van de initiatieven hiertoe zijn de oprichtingen geweest van verschillende voetbal academies in een groot deel ven het land. Immers vooral voetbal maar ook worstelen zijn de meest voorkomende sporten in Gambia. EVK-Afrika ondersteunt deze initiatieven door het verstrekken van sportkleding, schoeisel en ondersteuning van de accommodatie.                                                                                                            Lokaal zijn er meer klinieken en kleine ziekenhuizen gebouwd. Voor de lokale bevolking zijn, indien nodig, de kosten hiervoor minimaal.          De aanwezigheid met daarbij lage kosten verlaagt de drempel om hier gebruik van te maken. Zelfs zijn er hier en daar kleine tandartsklinieken te vinden die meer doen dan alleen maar trekken. Maar meestal zijn deze door buitenlandse initiatieven ontstaan en moet er voor Gambiaanse begrippen behoorlijk voor worden betaald. Dus onmogelijk voor de gemiddelde bevolking.                                                        Afval en zwerfvuil is altijd een grote bron van ziekteverwekkers geweest. zo ook nu nog steeds. Maar sinds de laatste jaren wordt er vanuit overheidswege regelmatig openbaar geschoond. Mensen met ezelwagens verzamelen dagelijks karren vol met zwerfafval welke zij naar het vuilstort brengen. Voor elke volle kar krijgen zij vanuit overheid een vast bedrag betaald.  Daarnaast zijn er ook vanuit particulier initiatief enkele vuil-ophaaldiensten ontstaan. Over het algemeen bedoeld tegen betaling voor hotels en restaurants. Maar goed, het is een begin.

 

                                                          Educatie

Gelukkig zijn er de afgelopen decennia voor educatie wat positieve mogelijkheden ontstaan. Er zijn veel scholen (tjes) gebouwd, enerzijds door de overheid maar vaak ook  door Europese instellingen en het toerisme. De geringe kosten van het naar school gaan worden vaak door stichtingen of toeristen betaald. Het betalen van schoolgeld is een aantal jaren geleden gelukkig door de overheid afgeschaft maar er is jammer genoeg geen leerplicht. Ondanks dat het lager onderwijs de afgelopen jaren wel is toegenomen komt het nog veel te vaak voor dat er geen schooltje in de buurt is of dat er niet over een betrouwbare leerkracht kan worden beschikt. Zo zie je dat langzaam aan op dit vlak toch wel enige verbetering tot stand komt. Meer kinderen gaan naar school en ouders beginnen hier het nut van in te zien. Door het aanleren van de Engelse voertaal wordt er meer en beter tussen de bevolkingsgroepen onderling gecommuniceerd. Kinderen rekenen hun ouders informeren wat iets kost en optreden  als tolk tussen hun ouders en toeristen. Desondanks zie je dat toch nog een aantal kinderen nog niet naar school gaan of de school voortijdig verlaten. Oorzaken zijn het analfabetisme en desinteresse van de ouders. Deze kinderen moeten vaak meewerken op het land of in de huishouding. Ook blijven hierdoor het middelbaar en hoger onderwijs helaas ook nog te veel achter. Andere oorzaken hier zijn te hoge kosten voor de gemiddelde bevolking. Los van uniformen, boeken, etc varieert het schoolgeld voor middelbaar onderwijs tussen D.5000 en D.10.000 per jaar. Rekening houdend met een werkloosheidspercentage van 80% en een modaal inkomen van D. 3.000 per maand ligt het voor de hand dat vervolgopleidingen bijna niet tot de mogelijkheden behoren. Stichtingen en toeristen bouwen niet alleen schooltjes maar leveren ook leermiddelen, betalen kosten voor het naar school gaan en soms zelfs salarissen voor leerkrachten. Gehoopt wordt dat dit zich de komende jaren zal doorzetten. Vergelijkbaar met een aantal jaren geleden is het duidelijk merkbaar dat er meer kinderen naar school gaan. Het meest valt dit op doordat velen van hen zich in het Engels verstaanbaar kunnen maken. Vaak treden zij dan ook als tolk op tussen toeristen en hun ouders die alleen maar hun inlandse stammetaal spreken. Hetzelfde geldt voor schrijven en rekenen.

                                          Verschil tussen arm & rijk

Op kleine schaal biedt de overheid mogelijkheden aan de bevolking om een stukje grond te kopen om daar een huisje op te bouwen. Maar daar waar armoede heerst is geen geld aanwezig voor het kopen van grond laat staan voor het bouwen van een huisje. Alleen de beter gesitueerde Gambianen en buitenlanders kunnen het zich veroorloven om flinke stukken grond te kopen om daar vervolgens woonhuizen als ware het kastelen op te zetten. Het verschil tussen arm en rijk was al groot maar lijkt steeds groter te worden. Mogelijkheden voor de arme en modale Gambiaan zijn minimaal. Een klein deel van de armlastige bevolking, voornamelijk in de kuststreek, wordt geholpen en ondersteund, voornamelijk door stichtingen en het toerisme vanuit Europa. Landinwaarts is de behoefte daarom dan ook veel groter , want daar waar geen werk is betekent het ook geen inkomen. Men leeft van wat er op het land wordt verbouwd. Desondanks zijn er sommige Gambiaanse families welke voornamelijk hulp in het bezit van een stukje grond zijn gekomen zodat zij daar zelf hun eigen onderkomen op kunnen bouwen voor wat het ook waard is. Maar ook hebben sommige het geluk dat een redelijk woonhuis wordt gesponsord! EVK-Afrika heeft daar de afgelopen jaren aan deze ontwikkeling meegeholpen, zij het op kleine schaal. Maar ook hier geldt “het is elke druppel die telt”